Lucia & Pepparkakor

(om ni undrar over detta inlagg sa ar det sa att blogg.se har haft lite problem sa igar nar jag skrev detta sa gick det inte publicera, darfor publicerar jag det idag. Sa detta ar gardagen)


Idag firar vi Lucia. Dom firar inte sant pa den grona on, men vi firar anda :) Har varit inne pa SVT och tittat pa Lucia-taget, men det var inte sa bra. Lucian sjong inte, hon bara stod dar och log inte ens. Ska ga in och titta pa TV4 senare is :) Deras brukar vara bra!

Har gjort pepparkakor idag, har aldrig gjort egen deg forut. Mamoo brukar gora den. Dom blev jatte goda, och tunna :P Ni skulle smakat, hehe. Men det var lite trakigt att baka ut dom ensam :l Minns nar vi var sma, sa gjorde mamoo alltid en stor gryta med deg som hon lat sta i skafferiet nagra dagar innan vi baka ut dom. Och varje gang hon tog ut degen sa fanns det spar fran barnfingrar. Lovar mamoo jag var aldrig den skyldige ;) Vi bakade alltid ut dom tillsammans alla syskonen och mamoo. Sa det var lite ensamt nar jag gjorde det idag, for det var ingen hemma, bara jag. Men jag har ju valt att aka hit sa jag far ju rakna med sant, men men. Lyssnade pa skivan jag fick fran Ronja :)

Idag ringde Em :) Va glad jag blev gumman. Hon ringde bara for att hora mig hehe :) Hon ar sa sot!

Om ni ar intresserade av varfor vi firar Lucia. Har finns legenden
http://www.katolik.nu/html/artcl_sankta_lucia.htm
I Sverige firar vi av en annan orsak : http://www.drangahuset.se/artiklar02/ijul.htm

Men om ni inte orkar lasa allt dar finns det forkortat version har, I like that one :D

Lucia, 13 december
Kanske den mest kända kvinnliga martyren. Och, även om det inte verkar så, en rolig tradition. Alla kan faktiskt bli lucia, att man måste ha långt ljust hår är bull, så länge man har sjysst fika och en genomskinlig klänning blir de flesta glada. Och om inte det passar kan man vara stjärngosse, pepparkaksgumma eller tomte. Lucia är en sån bra allt-är-ok tradition som ingen egentligen bryr sig tillräckligt mycket om för att bli sura om man säger att man ska göra den på sitt eget sätt. Och så är det hög skräckfilmskänsla på den, med hela bålgrejen och rött blod som rinner ifrån midjan och offrade ögon och allt. Lussebullar rules.

Vaderprognos: ganska regnigt idag :l men 12c varmt ute :) Blasigt

 XXX 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback